علائم خرابی سنسور دریچه گاز + نحوه عیب یابی
[ad_1]
یکی از اجزای اصلی موتور خودروهای انژکتوری، سنسور دریچه گاز است. این سنسور به همراه موتور پله ای دریچه گاز خودرو را انجام می دهد. این سنسور نیز ارتباط مستقیمی با میزان مصرف سوخت دارد و در صورت بروز نقص باعث می شود خودرو بدون دلیل گاز بگیرد و در نتیجه مصرف سوخت افزایش یابد. بنابراین، یافتن علائم نقص سنسور دریچه گاز و رفع آن در اسرع وقت نقشی حیاتی در حفظ سلامت موتور خودروی شما دارد.
امروزه تقریبا تمامی خودروهای وارداتی و معدود خودروهای داخلی مانند پژو 206، سمند، دانا و رانا مجهز به دریچه گاز برقی هستند. در این مدل ها سنسور مربوطه در داخل محفظه ای که شیر در آن قرار دارد نصب می شود. اما در تمامی محصولات شرکت سایپا از شیر گاز معمولی استفاده شده است. یعنی سنسور روی شیر گاز نصب شده است. در مقاله امروز دیجیاتو به بررسی علائم خرابی سنسور دریچه گاز می پردازیم، علائم خرابی سنسور دریچه گاز را به شما می گوییم و نحوه تشخیص خرابی سنسور دریچه گاز را به شما آموزش می دهیم. بنابراین، اگر می خواهید بدانید علائم خرابی سنسور گاز چیست و چگونه این مشکل را برطرف کنید، در مقاله بعدی با ما همراه باشید.
سنسور موقعیت دریچه گاز چیست؟
سنسور موقعیت دریچه گاز یک مقاومت متغیر است که روی دریچه گاز و نزدیک استپر موتور قرار می گیرد و یک میله آن را به صفحه داخل دریچه گاز متصل می کند. با بسته بودن بازوی پولکی، سنسور اطلاعات را به صورت ولتاژ به کامپیوتر خودرو ارسال می کند. بر اساس این اطلاعات دریافتی، رایانه میزان سوخت و هوا را طوری تنظیم می کند که عملیات احتراق و تزریق سوخت در موتور خودرو به درستی انجام شود.
اگر قطعات درگیر در عملکرد سنسور مشکلی نداشته باشند، مصرف سوخت خودرو در محدوده استاندارد خواهد بود. علاوه بر این، هنگامی که سنسور به درستی کار می کند، خودرو بدون مشکل در حالت بیکار است و متوقف نمی شود. بنابراین بستن خودرو و افزایش مصرف آن از جمله علائم خرابی سنسور گاز است. البته موارد دیگری نیز از جمله علائم نقص سنسور دریچه گاز است.
سنسور گاز چگونه کار می کند؟
سنسور گاز از 3 پین مختلف تشکیل شده است:
- پین مثبت 5 ولت
- پین سیگنال
- پین اتصال منفی
هنگامی که راننده سوئیچ را باز می کند، اطلاعات از پایه 5 ولت مثبت و پایه اتصال منفی به سنسور ارسال می شود. وقتی ماشین روشن می شود و راننده پایش را روی پدال می گذارد و شتاب می گیرد، مقاومت متغیر مقدار باز شدن دریچه گاز پولکی را به ولتاژ تبدیل می کند. پین سیگنال این ولتاژ را به کامپیوتر خودرو ارسال می کند.
هنگامی که خودرو گاز می گیرد، موقعیت دسته، کشش و زاویه سنسور تغییر می کند. سپس کامپیوتر مقدار هوای ورودی به منیفولد را با استفاده از سنسور نقشه (سنسور فشار هوای ورودی و سنسور دما) اندازه گیری کرده و مقدار سوخت تزریق شده را تنظیم می کند.
در خودروهای مختلف از دو مدل دوشاخه و سنسور سوپاپ گاز ساژم استفاده می شود. در اکثر خودروهای داخلی از سنسور گاز استفاده می شود که نسبت به مدل های دیگر آسیب کمتری دارد.
علائم خرابی سنسور گاز
یکی از دلایل خرابی سنسور شیر گاز رسیدن آب به سنسور است. افرادی که خودرو را به کارواش می برند و موتور آن را می شویند باید سوکت تمام سنسورها از جمله سنسور دریچه گاز را خشک کنند. معمولا کارواش های جدید مجهز به دستگاهی برای این کار هستند.
عامل دوم فشار بیش از حد و گاز بیش از حد در خودرو است. برای اینکه به سنسور دریچه گاز آسیبی نرسد، نباید دور موتور خودرو را تا حد قطع (زمانی که دریچه ورودی موتور به دلیل فشار ناگهانی و بیش از حد بسته است و ورود هوا یا سوخت به پیستون به طور لحظه ای متوقف می شود) دور موتور خودرو بچرخانید. .
کثیفی محفظه شیر گاز و کثیف ماندن طولانی مدت آن نیز باعث از کار افتادن سنسور شیر گاز می شود. اگر محفظه داخل شیر گاز برای مدت طولانی آلوده و انباشته شده باشد، رسوب باز می ماند. در نتیجه سنسور دریچه گاز نیز باز می شود و زاویه 1 یا 2 درجه تغییر می کند. زاویه نگه داشتن طولانی مدت سنسور مقاومت متغیر را از بین می برد. تنها راه حل این مشکل تعویض سنسور دریچه گاز است.
علائم خرابی سنسور گاز
1. حفظ دور موتور بالا
رایج ترین نقصی که در هنگام از کار افتادن سنسور رخ می دهد این است که خودرو در هنگام دور آرام کار می کند. اگر این مشکل ناشی از معیوب بودن سنسور دریچه گاز باشد، اکثر افراد در این شرایط استپر موتور را تعویض می کنند.
2. ماشین را به 2500 تا 3000 دور موتور محدود کنید
اگر خودرو به درستی گاز نمی دهد و در هنگام شتاب گیری بین 2500 تا 3000 دور در دقیقه خفه می شود، سنسور دریچه گاز معیوب است.
3. کاهش شتاب خودرو یکی دیگر از علائم خرابی سنسور دریچه گاز است.
اگر ولتاژ سنسور دریچه گاز کمتر از حد استاندارد باشد، خودرو به کندی شتاب می گیرد. دلیل آن این است که چند ثانیه طول می کشد تا ولتاژ به حد استاندارد برسد تا خودرو شرایط مناسب گازگیری را پیدا کند.
4. تاخیر در کاهش گاز خودرو
اگر پس از رها شدن پدال گاز، دور موتور با تاخیر به حالت عادی برگردد، سنسور دریچه گاز مشکل دارد. در چنین شرایطی سنسور حالت فنری خود را از دست داده و چند ثانیه طول می کشد تا به حالت اولیه خود بازگردد.
5. افزایش مصرف سوخت
همزمان با شتاب گیری یا کاهش سرعت خودرو برای بازگشت به دور معمولی موتور، کامپیوتر تشخیص می دهد که دریچه گاز باز است. در این حالت ورودی دریچه گاز باز می ماند و پاشش سوخت قطع نمی شود. این باعث افزایش مصرف سوخت می شود تا زمانی که عموم مردم متوجه آن شوند.
6. خاموش کردن ماشین در زمان سرد
اگر ماشین سرد است و شما می خواهید گاز بگیرید و ماشین متوقف می شود، به احتمال زیاد سنسور دریچه گاز معیوب است.
نحوه تشخیص خرابی سنسور گاز
ابتدا سوکت سنسور را جدا کنید. پین های سوکت را با یک لامپ آزمایشی بررسی کنید. پایه های سوکت دارای منبع تغذیه 5 ولت، سیگنال و اتصال منفی هستند. البته با استفاده از چراغ تست، نمی توانید مطمئن شوید که پین سیگنال سالم است یا خاموش. شما باید با استفاده از دیگ و مقدار پارامتر آن مشخص کنید که آیا این پین خاموش است یا روشن.
برای عیب یابی سنسور گاز با استفاده از دیاگ ابتدا باید وارد قسمت خوانش کد خطا شوید. بسته به موقت یا دائمی بودن کد خطا، کد خطا را پاک کنید. اگر خطا موقتی باشد، به راحتی می توان آن را پاک کرد، اما اگر خطا دائمی باشد، نمی توان آن را پاک کرد. در برخی موارد خطای سنسور در کامپیوتر ثبت نمی شود و کد خطا نمایش داده نمی شود. در این صورت باید به دنبال خرابی سنسور گاز در پارامترهای دستگاه باشید.
برای عیب یابی صحیح مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:
1. ابتدا باید وضعیت شیر گاز را بررسی کنید. اگه بسته باشه مشکلی نیست اما اگر باز باشد سنسور خراب است.
2. در مرحله بعد باید زاویه دریچه گاز را بررسی کنید. تمامی خودروهایی که سنسور دریچه گاز دارند باید زاویه دریچه گاز صفر درجه داشته باشند. اگر زاویه بیشتر از صفر درجه باشد، ابتدا باید از جامد بودن خط گاز مطمئن شوید. اگر کابل دریچه گاز جامد و زاویه دریچه گاز بیشتر از صفر درجه باشد، سنسور آسیب دیده است و باید تعویض شود.
3. آخرین مرحله در عیب یابی، بررسی ولتاژ دریچه گاز است. ولتاژ استاندارد دریچه گاز دیجیتال بین 400 تا 600 است که اگر ولتاژ کمتر از 400 باشد باعث دیر استارت شدن خودرو می شود. اگر ولتاژ بین 1000 تا 1300 باشد احتمالا سنسور آسیب دیده است. اما اگر ولتاژ عدد 4900 را نشان دهد معمولا یکی از سیم های متصل به پریز خراب است. در این شرایط اگر سیم ها قطع نشدند، سنسور باید تعویض شود.
خلاصه ای از علائم خرابی سنسور دریچه گاز
سنسور گاز یکی از قطعات مصرفی و بسیار کاربردی خودرو است. این سنسور قابل تعمیر نیست و در صورت آسیب دیدن باید تعویض شود. در صورت خرابی سنسور گاز دارای علائم مختلفی می باشد که در هنگام عیب یابی باید به آنها توجه کرد. بهتر است موتور خودرو را نشویید یا در صورت لزوم آن را به متخصص بسپارید. در غیر این صورت به راحتی می توانید به سنسورها آسیب رسانده یا غیرفعال کنید.
سوالات متداول:
گرفتگی موتور، افزایش مصرف سوخت، دورهای غیرعادی زیاد موتور و روشن شدن چراغ هشدار برخی از نشانه های معیوب بودن سنسور دریچه گاز هستند.
خیر، سنسور دریچه گاز الکتریکی یک قطعه الکترونیکی است و در صورت خرابی قابل تعمیر نیست. بنابراین تنها راه حل مشکل سنسور شیر گاز تعویض قطعه است.
در مقاله بالا به علائم خرابی سنسور گاز الکتریکی پرداختیم. با این حال، دریچه گاز سیستم ساده تری دارد و تنها راه برای شما مشکل این است که سیم دریچه گاز شکسته یا بیش از حد کشیده شود یا قطعات پلاستیکی بشکنند. بنابراین اگر به دنبال خرید خودرویی هستید که هیچ نشانه ای از خرابی سنسور دریچه گاز الکتریکی در آن دیده نمی شود، خودرویی با دریچه گاز بخرید.
[ad_2]