چه مواردی باعث ابطال گارانتی خودرو میشوند؟
[ad_1]
حمید محلی، مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت حراست فهرستی از مواردی که گارانتی خودرو را باطل می کند، در اختیار رسانه ها قرار داد. به گفته وی، خودروسازان تنها می توانند اقلام اعلام شده را برای مشتری اعمال کنند و هیچ خودروسازی حق تفسیر این قوانین را ندارد. زیرا همه موارد به صورت شفاف اعلام می شود.
محله در گفتگو با رسانه های داخلی اعلام کرد که تعویض یکی از قطعات خودرو موجب ابطال گارانتی همان قطعه می شود. بنابراین خودروسازان نمی توانند با مراجعه به این مشکل و بروز نقص فنی در خودرو گارانتی کل خودرو را باطل کنند.
موارد ابطال گارانتی خودرو در سامانه جامع خدمات پس از فروش برای عموم قابل رسیدگی است. در صورت رعایت نکردن گارانتی خودرو و قوانین آن از سوی خودروسازان، مصرف کنندگان می توانند به سایت www.irangs.ir مراجعه و از خودروسازان شکایت کنند.
لیست مواردی که گارانتی خودرو را باطل می کند:
8 مورد اول:
1. مواد مصرفی شامل روغن و فیلتر (به استثنای مواردی که ناشی از نقص قطعه است)
2. خسارت ناشی از تصادفات و استفاده نادرست از وسیله نقلیه
3. استفاده از خودرو در رالی، سرعت و…
4. هرگونه تغییر در موتور، قوای محرکه و تغییر وزن کابین که باعث بروز مشکلات فنی شود، گارانتی مربوطه را باطل می کند.
5. خسارات ناشی از بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله، رعد و برق، طوفان و ….
6. خسارت ناشی از آتش سوزی (طبیعی، عمدی و غیره غیر از نقص فنی)، شورش و ناآرامی اجتماعی.
7. صدمات ناشی از رانندگی در جاده های قیردار، نمکی و عوامل خارجی مانند برخورد سنگ و ماسه به خودرو و آسیب رنگ ناشی از برخورد سنگ، ماسه، ماسه و سایر موارد مشابه با بدنه.
8. تحمیل بار بیش از ظرفیت (در صورت عدم قطعیت تشخیص کارشناس رسمی پزشکی قانونی تعیین کننده است.)
8. مورد دوم ابطال گارانتی خودرو:
9. خسارت ناشی از تعمیرات انجام شده توسط کارگاه های غیرمجاز و مغایر با استاندارد کارخانه.
10. آسیب های ناشی از نصب قطعات غیر اصل باعث ابطال گارانتی فقط در قسمت مربوطه می شود.
11. آسیب به بدنه، رنگ و تزئینات خودرو ناشی از تصادف و تصادف بوده و تعمیر شده است.
12. وجود هرگونه گرد و غبار رنگ ناشی از قرار دادن خودرو در محیط نامناسب موجب ابطال گارانتی مربوطه می شود.
13. هر گونه آسیب به بدنه و رنگ خودرو (تصادفات رانندگی و …) و تزئینات پس از تحویل خودرو به مشتری.
14. آسیب به قطعات ناشی از اصلاحات اشتباه در خودرو مانند جوشکاری و غیره باعث ابطال ضمانت نامه می شود.
15. آتش سوزی در خودرو به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی یا استفاده از قطعات غیر اصل در هنگام تعمیرات در کارگاه های غیر مجاز; به استثنای مواردی که آتش سوزی ناشی از استفاده از قطعات شناسایی شده و نامرغوب ارائه شده توسط شرکت تامین کننده (تولید کننده و واردکننده خودرو) باشد.
16. سایش معمولی قطعات (مانند سایش معمولی تیغه برف پاک کن در اثر استفاده).
هشت مورد سوم لغو گارانتی خودرو:
17. اثر مواد پراکنده در محیط مانند سموم دفع آفات و غیره، فضولات پرندگان، شیره درختان و عوامل جوی مانند باران اسیدی، آلودگی محیطی و سایر عوامل موثر بر بدنه و رنگ خودرو.
18. احراز پوسیدگی لاستیک خودرو و قطعات آن و همچنین سایر قسمت های خودرو به دلیل توقف طولانی مدت خودرو و عدم استفاده طبق نظر کارشناس رسمی قانونی قابل قبول است.
19. عیوب ناشی از ریختن آب یا مایعات دیگر بر روی قطعات الکترونیکی مانند رادیو، ECU و اتصالات آن.
20. عیوب ناشی از رانندگی در آبهای عمیق و در نتیجه نفوذ آب به اجزای داخلی خودرو مانند موتور.
21. خراش روی شیشه جلو به دلیل آسیب دیدن برف پاک کن ها.
22. هرگونه نقص و ایراد و خسارت جانی و مالی وارده به مشتری و اشخاص ثالث که به دلیل تعویض یا نصب قطعات و سیستم های جانبی و یا دریافت خدمات خارج از شبکه رسمی که مشتری در مدت گارانتی انجام داده باشد. از شمول قانون حمایت از مشتری در حوزه مربوطه مستثنی خواهد شد.
23. ایرادات ناشی از سرویس های غیر ادواری توسط نمایندگی های مجاز موجب ابطال گارانتی در حوزه فنی مربوطه می شود ولی در صورت درخواست کاربر زمان سرویس و مدت زمان آن بیش از یک هفته شامل این بند نمی شود.
24. کلیه عیوب ذاتی تجهیزات و قطعات مشمول گارانتی بوده و به مسافت پیموده شده یا زمان خاصی بستگی ندارد.
[ad_2]